Super Bowl, Eurovízió, amerikai elnökválasztás, X-Factor, Emma Watson beszéde vagy éppen a Szürke ötven árnyalatának premierje – témák, melyeket a legerősebb akaraterővel felvértezve sem tudunk kikerülni, ha az éppen aktuális időszakban bolyongunk a weben. Az Oscar-gála is minden kétséget kizárólag tagja ennek a díszes társaságnak, ahogy az sem kérdés, hogy a tornasor melyik végén áll. Birdman, aranyszobor, ruhaköltemények és mellényúlások, DiCaprio, vörös szőnyeg – az elmúlt hónapban aligha telt el nap ilyen tartalmak nélkül, és ráadásul nemcsak olvasunk róla, de véleményt is előszeretettel formáltunk.
Az online véleménynyilvánítás ma már mindennapos eleme az életünknek, így az egyes témák webes visszhangja kétségkívül sokatmondó képet fest az azt övező közhangulatról. A Neticle, egyedi online médiaelemző megoldásával ilyen szemszögből vizsgálta az Oscar-díjról megjelent webes tartalmakat február 17. és 27. között. A gála, az egyes filmek és kiemelten a legjobb film díját elnyerő Birdman körüli webes hírverésbe és visszhangba kínál az alábbi infógrafika betekintést. (Nagyobb mérethez kattints a képre!)
Hogy a legendás díjátadó padlástól pincéig elárasztotta az internetet, mi sem mutatja jobban, hogy a vizsgált időszak leforgása alatt csak a magyar weben (hírportálok, blogok, fórumok, nyilvános közösségi média tartalmak) 5730 alkalommal tűnt fel valamilyen formában az Oscar fogalma. Ezt az önmagában is impozáns számot pedig még tovább árnyalja, hogy az említések kétharmada 21. és 23. között került sor – kétségtelen, az esemény hírei egyszerűen felrobbantották az internetet. Bár a díjakról több szó esett, mint magáról a gáláról, a vörös szőnyeget övező figyelmet és felhajtást jól szemlélteti, hogy csak a – hol irigységet, hol csodálatot, hol kritikát kiváltó – ruhák is csaknem ezer említést zsebeltek be.
Néha mintha elfelejtenénk, de az Oscar első számú hősei mégiscsak a filmek, kiváltképp a legfényesebben csillogó szobor, a legjobb film díjának várományosai. Bár idén a Birdman diadalát sokan megjósolták, azt azért nem mondhatnánk, hogy a boríték kibontása előtt hátradőlhetett volna a stáb. Mindez a webes visszhangban is érződött: a nagy pillanat előestjén a webes említések is többszereplős játékra engedtek következtetni, említések számában a győztes film és az Amerikai mesterlövész még fej-fej mellett haladt és más jelöltek is forró nyomukban jártak. Az aranyszobor megkaparintásakor a Birdman körüli hírverés azonban kirobbanó lendületet vett, és véleményárfolyama (univerzális mutató, mely a tőzsdei árfolyam analógiájára a vizsgált kulcsszó véleményben mérhető értékének alakulását mutatja egy adott időszak során – ugyanúgy, ahogy az ábrán is látható említésfolyam, ahol a vonalak vastagsága ezen túl az említések számát is szemlélteti) is meredek emelkedőt rajzolt ki a hír hatására. Ismét beigazoltnak tűnik tehát, hogy az Oscar aranyszobra nem csak egy díj, hanem sokkal inkább fogalom, a nagybetűs filmek páholyába vezető egyirányú út.
Az adatok forrása a Neticle rendszer, online médiafigyelő és -elemző rendszer, ami közel valós időben megtalálja és automatikusan véleményelemzi a weben található magyar nyelvű tartalmakat. Két perces teaser videójuk minden miértre és hogyanra megadja választ.
(Piackutatás blog)
♔bаtyu♔ 2015.03.06. 10:25:47
Miközben ez nagyon nem érdekel senkit, ezt a Sarka Katát nem a közérdeklődés tartja felszínen, hanem Hajdú pénze.
Az Oscar ugyanez nagyban, a valóban jó filmek eleve meg sem felelnének a feltételeknek. (Nincs benne kötelező néger, zsidó, bunkó déli fehér, stb., nincsenek benne a hollywood-i mogulok sztároltjai, de legfőképpen a Wall street-i zsidók pénze nincs bennük.)