Az egyik leggyakrabban hallott kérdés szakmai konferenciákon, amelyet feltesznek: „Mi manapság a menő a piackutatásban?”
Íme, egy kis ízelítő abból, hogy mi az, ami menő, ami még mindig menő, ami még a felszín alatt rejtőzködik, és ami már kiment a divatból.
Még mindig menő
Fontos, hogy amikor az aktuális újdonságok iránt érdeklődünk, ne feledkezzünk meg a nem annyira aktuális, de még mindig menő dolgokról, amelyek a piaci részesedést, fontosságot és használatot tekintve még mindig a topon vannak.
- Mobiltelefonok szerepe a tradicionális kutatásban. A CATI módszerek, az online kérdőívek és az F2F fontos és egyre növekvő jelentőségű eszköze a mobiltelefon. Ez a trend még jó ideig eltart majd!
- Online közösségek. A közösségek (beleértve az insight közösségeket és a piackutatási célú online közösségeket) az utóbbi évek legdinamikusabban fejlődő piackutatási területe, ez pedig a jövőben is folytatódik majd.
- DIY módszerek. Ami a DIY-t illeti, ma kevesebb szó esik róla, ez talán azért van, mert elfogadott technikává vált (a fejlett piacokon). A DIY szektora növekszik, főként azért, mert a mai értelembe vett piackutatás fontos tényezője, és azért, mert képes a piackutatás határait kitolni.
Menő!!!
Bizonyos vélemények szerint az alábbi három terület ma a legmenőbb a piackutatásban, ami a növekedésüket és a potenciáljukat illeti. Ezek bármelyike lehet ún. game-changer, azaz a piacot átformáló módszer.
- Helymeghatározáson alapuló piackutatás. Ilyen például az iBeacon rendszer, amely a geofencing (virtuális kerítés) technikáját alkalmazza, és a GPS-féle technológiáknál jóval egyszerűbben és praktikusabban kínál különféle helymeghatározáson alapuló szolgáltatásokat (többek között piackutatást).
- Az adott pillanatban (in-the-moment) zajló piackutatás. Ez a fajta kutatás a résztvevők és mobiltelefonjaik által szolgáltatott információkat használja fel, amint az emberek élik a normál, hétköznapi életüket. Az információgyűjtés jellege szerint lehet kvalitatív, kvantitatív és a passzív megfigyelés is, ezáltal hitelesebbé téve az eredményt.
- Mikro-kérdőívek. A legmenőbb mikro-kérdőív (nevezhetjük nano-kérdőívnek vagy nagyon rövid kérdőívnek is) gazdája a Google Consumer Surveys, de emellett is számos szolgáltató ismert, mint pl. a RIWI. Az előbb említett módszerek (iBeacon, online közösségek vagy az adott pillanatban zajló kutatás) mind-mind hasznosítják a mikro-kérdőíves technikát.
A felszín alatt rejtőzködő
Ez a három módszer igen hamar előtörhet majd, de egyelőre a felszín alatt bújik meg.
- Szövegelemzéses módszerek. A technológia még mindig nem kiforrott, ha azonban beérik végre, akkor bombaként fog berobbanni a kutatás világába – a zárt végű kérdések helyét egyből átveszik a nyitottak, a közösségi médiában folytatott beszélgetésekből pedig végre valós értéket lehet kovácsolni.
- Webes üzenetküldés. Az olyan alkalmazások, mint a WhatsApp, a WeChat, vagy a Line globális szinten is elképesztően fejlődnek. Ma még keveseknek jut eszébe, hogy ezeket a módszereket piackutatási célokból hasznosítsa, de egyre többen lesznek.
- Piackutatási (ro)botok. Jelenleg a social media, az online közösségek vagy éppen a videós módszerek egyik legnagyobb korlátja, hogy a moderáláshoz és az elemzéshez nincs elegendő szakember. A piackutatás robotjai (szoftveralkalmazások) mindezt megváltoztatják, és választási lehetőségek egész sorát nyitják majd meg előttünk.
Nem olyan menő
Az alábbi három módszer mind-mind érdekes niche terület, néhányan meglehetősen jól megélnek ezekből, de nem olyan horderejű dolgokról beszélünk, melyek jelentős különbséget adhatnának a kutatók vagy az ügyfelek szempontjából.
- Érzelem felismerés, arckódolás. Néhány kérdésre megadja a választ, azonban a módszernek megvannak a maga korlátai: szűk felhasználási terület, skálázhatóság és persze a költségesség.
- Webkamerával végzett kvalitatív. Az előnyök csekélyek, a potenciális résztvevők részéről való ellenállás túl nagy, ezért nem valószínű a módszer széles körben való elterjedése.
- Social media kutatás. Bár a közösségi médiás kutatás (különösképpen a megfigyelés) fontos kérdéssé vált, növekedése eddig nem igazolta az előzetes várakozásokat.
(Piackutatás blog)