Íme, az a 8 témakört, melyre a piackutatóknak és insight-specialistáknak feltétlenül érdemes lesz odafigyelni 2015-ben.
1. Mobiltelefonos megoldások mindenütt
Nemsokára az online kérdőívek egyharmadát mobiltelefonokon fogják elkészíteni. A Földön jelenleg már több mobiltelefon van, mint ember, a fejlett országokban élő, gazdaságilag aktív emberek nagy többsége okostelefonnal is rendelkezik, a legtöbb CATI-interjút (számítógépről vezérelt telefonos interjú) pedig mobiltelefonon folytatják majd le. Az adatgyűjtési módszereknek igazodniuk kell a mobiltelefonok sajátosságaihoz.
2. A piackutatási szektornak a Google jelentős szereplőjévé vált
A Google az üzleti intelligencia világában (BI) már évek óta fontos szereplő, az olyan megoldások, mint a Google Consumer Surveys vagy a Google Glasses egyértelműen a piackutatás világa felé mozdítják el. Nemrég pedig az Ipsos-szal kötött megállapodást, ami egyértelműen azt igazolja, hogy komolyan érdeklődik a piackutatási szektor iránt. A folyamat még az elején tart, de a végkifejlet akár az is lehet, hogy idővel a Google lesz a legnagyobb piackutató cég a világon. (A versenytársak sem alszanak, a Nielsen nemrég a kínai Alibaba céggel társult különféle e-kereskedelmi megoldások fejlesztésére.)
3. A kutatási célú online közösségek továbbra is az egyik leggyorsabban fejlődő területet jelentik a piackutatási módszerek között
Az online közösségek jelenléte bizonyos üzleti területeken teljesen általánossá válik. A legtöbb területen az online közösséggel nem rendelkező vállalatok a lemaradás kockázatát vállalják, amennyiben nem fordítanak figyelmet a fogyasztóikkal való folyamatos párbeszéd fenntartására.
4. A Big Data némi sikert, de számos kudarcot hoz majd
A Big Data projektek átlagos megtérülése (ROI) az előttünk álló időszakban meglehetősen alacsony lesz, de ugyanígy igaz a ma még fekete doboznak számító prediktív analitikai módszerekre is. A cégeknek érdemes megfogadniuk Nate Silver tanácsait és figyelembe venni a Big Data módszer korlátait.
5. Az úgynevezett ’Quantified Self’ (számszerűsített én) lehet a közeljövő egyik legforróbb témája
A Quantified Self mozgalom egyre terjed, a különböző testre szerelhető kütyük segítségével a fogyasztók egyre több adathoz juthatnak saját magukról, nyomon követhetik testük működését, javíthatják életminőségüket. A begyűjtött adatok nemcsak az embereknek, de a piackutatóknak is érdekesek lehetnek. Nincs még elterjedt modell az ilyen információk felhesználására, de ez gyorsan változhat. A területben rejlő potenciál óriási, még akkor is, ha jelenleg az efféle insight-okra költött összegek meglehetősen alacsonyak.
6. A hatalmas tracking tanulmányok kora véglegesen lejár
Ilyenek pl. fogyasztói elégedettségről, márkaismertségről, reklámok népszerűségéről történő ismétlődő kutatások. Az ilyen globális tanulmányok gyakran tízmillió dollárba kerülnek és sok esetben eredményre sem vezetnek. Nem elég gyorsak, túlságosan általános jellegűek, nem jeleznek semmit előre és nem eléggé használhatóak. A tracking módszerek hanyatlása elkerülhetetlen és ez minden bizonnyal napjainkban kezdődik majd.
7. Helymeghatározáson alapuló piackutatás
A GPS jel követésén alapuló, ill. az ún. geofencing módszer már évek óta jelen van, szélesebb körű elterjedése napjainkban esedékes. A geofence/geofencing egy olyan technológia, melynek segítségével egyfajta határvonalat, virtuális kerítést húzunk fel meghatározott földrajzi hely köré. A technológia segítségével egyes okostelefonok képesek felismerni azt, hogy az adott személy mikor lép be a virtuális kerítésen belülre, illetve mikor hagyja el a kijelölt terepet. A virtuális kerítés gyakorlatilag a fizikai világ bármely helye köré felhúzható, így például bevásárlóközpontok, reklámtáblák vagy más hirdetési pontok, városi parkok, stb. köré. A módszer bármilyen szélességű vagy hosszúságú terület megjelölésére használható. Olyan eszközök fogják idén továbblendíteni a módszert, mint a zárt térben is alkalmazható iBeacon-féle megoldások. (Az iBeacon egy bluetooth szabványt használó mikrolokációs szolgáltatás, amellyel épületeken belül is meg lehet határozni egy okostelefon – vagy más alkalmas eszköz – pontos helyzetét, és kommunikálni is lehet az eszközzel.)
8. A webes üzenetküldés a legnagyobb szenzáció a Facebook óta
Az olyan szolgáltatások, mint a SnapChat, a WhatsApp vagy a WeChat fenomenális mértékben fejlődnek, és megváltoztatják a fogyasztói viselkedési szokásokat. Egyelőre nem tisztázott, hogy ezek a módszerek hogyan befolyásolhatják az insight-okat, de mindenképpen olyan területről van szó, amelybe az insight-szakértőknek megéri időt fektetniük.
(Piackutatás blog)