A közeljövő biztosan. Nem túl merész állítás, hogy a piackutatás jelentős része hamarosan az okostelefonokra fog épülni. A vesztesek: személyes megkérdezés, vezetékes irányba történő telefonos kutatás (CATI), hagyományos (csak webfelületen történő) online kutatás, illetve gyakorlatilag minden más, ami nem okostelefonon keresztül történik. A változás nagy nyertesei lehetnek a jelenlegi online kutatók, amennyiben meg tudják oldani webes kérdőíveik okostelefonokra való implementálását, illetve a felmerülő - egyáltalán nem csekély – technológiai problémákat.
Tegnapi hír: „Az Ericsson jelentése szerint a fejlett mobiltechnológia 2020-ra általánosan elterjedt lesz: az emberek 70%-a használ majd okostelefont, és 90%-uk lakóhelyét fedi majd le mobilszélessávú hálózat. Az okostelefon előfizetések száma 2020-ra több mint kétszeresére nő, és eléri a 6,1 milliárd előfizetést.” (MTI)
A fejlett piacokon szinte bárki, aki szeretne, meg tud venni egy okostelefont. Ami a fejlődő országokat illeti, jelenleg a dolgozó emberek fele rendelkezik ilyen készülékkel – ezek pedig leggyakrabban pont olyan fogyasztók, akikre a brandek kíváncsiak.
Bónusz előrejelzésként tudható az is, hogy ez a típusú piackutatás elsősorban Android alapú lesz (kiegészítve esetleg egyes szegmensekben az iPhone használókkal), mivel az Android felhasználói bázisa jóval szélesebb. Ami a Windows Phone-t illeti: alacsony penetrációja miatt használói aligha keltik fel a piackutató cégek figyelmét.
Az okostelefonok mellett a tabletek és a phabletek (extra nagy méretű okostelefonok) kutatási célú használata is biztosan előtérbe kerül, jellemzően az említett Android-os, illetve kisebb mértékben iPhone-os fókusszal (a Windows operációs rendszer itt sem játszik).
A legtöbb piackutatásra hamarosan mobil eszközökön kerül majd sor, melyek képesek a 3G-re vagy annál fejlettebbek. A jelen piackutatói közül sokan még a hagyományos, nem internetképes mobiltelefonokkal (ún. feature phone) rendelkezőkre koncentrálnak. A következő években a mobiltelefonos piackutatásba belépő szakemberek azonban egyre inkább az internetképes okostelefonok irányába mozdulnak majd el.
Az online piackutatás 50%-a nemsokára mobiltelefonon történik majd
A témában készült fontosabb kutatások szerint az online megkérdezések 20-30%-a már jelenleg is mobiltelefonon keresztül történik, ez a szám pedig folyamatosan emelkedik. Három éven belül ez az érték reálisan 50%-ra nőhet – mindenki, aki online kutatásban érdekelt, szükségszerűen foglalkozik majd mobiltelefonos módszerrel is – a mobiltelefon pedig a piackutatás egyik legjelentősebb (vagy a legjelentősebb!) csatornája lesz.
A legtöbb CATI (számítógéppel vezérelt telefonos kutatás) kizárólag mobilon történik majd
A fejlődő országok közül ez sokban már most is így van, ami pedig a fejlett piacokat illeti, a 65 év alatti, gazdaságilag aktív (dolgozó) réteg kizárólag vezetékes telefonon való elérése már jelenleg is gyenge kutatási eredményeket biztosít.
Az okostelefonos alkalmazások használata egyre népszerűbb lesz
Az alkalmazások folyamatosan fejlődnek, az okostelefonok megjelenése a gazdaságot is felpörgette, és egyre nyilvánvalóbban látszanak az előnyök is. Nevesítve:
- A kutatási panelek és online közösségek felhasználhatják az alkalmazásokat, hiszen a tagok közötti folyamatos kapcsolat során bizalom épül ki, és a tagoknak érdekükben áll majd egy-egy appot letölteni.
- Az ún. funkcionális alkalmazások, mint például a kereskedelemben használatos vásárlási app-ok vagy éppen a szállítási-közlekedési app-ok idővel piackutatási jelleget kapnak.
- Továbbra is a kvalitatív kutatás adja majd az innovatív alkalmazások alapját, mivel a mintanagyságok kisebbek, a kutatók és kutatásszervezők kellő időt fordíthatnak arra, hogy rávegyék a résztvevőket az alkalmazás letöltésére, illetve a résztvevőknek biztosított ösztönzők a legtöbb esetben elég komolyak ahhoz, hogy időt szánjanak az applikációk letöltésére, használatára.
- A passzív adatgyűjtés és a lokáció alapú kutatás ugyancsak fejlődik majd és egyre több alkalmazást használ.
- A média mérése során egyre több mobiltelefonos eszközt vetnek majd be, ami szintén alkalmazás alapú lesz.
A lokáció alapú kutatás fejlődni fog, főleg az olyan technológiák által, mint az iBeacon
A kutatás alapját képező helymeghatározásnak többféle módja lehet, fejlődni fognak a GPS alapú módszerek is, de főleg az iBeacon és ahhoz hasonló rövid hatótávolságú technológiák kerülhetnek előtérbe. Az olyan megoldások, mint az iBeacon, egy adott helyszínre telepített jeladóval működnek, a lokáció (pl. étterem, bevásárlóközpont, vagy annak csak egy része) határait átlépők mobiltelefonjainak „megmondja”, hogy éppen hol járnak. Az ilyen módszerek a jövőben jóval hatékonyabb és megbízhatóbb insight-okat hozhatnak, mint a GPS alapúak.
A piackutatás olyan módszerek mentén haladhat majd a jövőben, mint pl. a ShopKick, amely az alkalmazás letöltéséért cserébe kuponokat ad a felhasználóknak, melyek az üzletbe érve levásárolhatók.
Az üzenetküldő szolgáltatások letarolják a piacot?
A WhatsApp és a WeChat szolgáltatások diszruptív innovációjukkal megreformálhatják a piacot, legalábbis az SMS vagy a Twitter számára. Vajon ezek a szolgáltatások a piackutatásban is hasznosak lesznek? Még korai megmondani, de jelenleg ez a téma az egyik „legforróbb” mind közül.
Az adott pillanatot feltérképező (‘in the moment’) kutatás
A mobiltelefonos technológiák egyik nagy előnye, hogy képesek az adott pillanatot dokumentálni, hiszen szinte mindig velünk vannak. Amellett, hogy a technológia felhasználható a survey-típusú kutatásoknál, elősegíthetik a passzív adatgyűjtést, az egykérdéses tesztek elterjedését, a (kutatási célú) fotók és videók készítését.
Azonban nem minden típusú piackutatás képes az adott pillanat lereagálására, jelentős változás az alábbi területeken várható:
- fogyasztói elégedettség mérése
- médiahasználati szokások
- auditok, próbavásárlások
- shopper kutatások (pl. a vásárláshoz vezető útvonal feltérképezése)
- vásárlási élménnyel kapcsolatos kutatások
- in-home tesztek
Az ‘in the moment’ kutatás kevésbé fog megjelenni az alábbi területeken:
- koncepciótesztek
- reklámtesztek
- márkaismereti tesztek
- közvélemény-kutatások
- omnibusz kutatások
Fontos megjegyezni, hogy ezek mindegyike hasznosítja majd a mobiltelefonos megoldásokat, de nem az adott pillanat rögzítésére való fókuszálással.
Az adott pillanat felmérésének művészete tovább fejlődik majd, egy olyan új típusú piackutatást létrehozva, ami a fogyasztók mélyebb megértését tűzi ki célul. Bizonyos értelemben ez lesz a helyettesítője az U&A módszernek. Ki kell küldeni a fogyasztóknak egy rövid tesztet a reggeli ideje alatt, hogy kiderüljön, mit csinálnak, és mire gondolnak éppen, majd ugyanilyen tesztet kell kapniuk bevásárlás közben, stb.
Ez a kiterjesztett U&A típusú kutatás ugyanannak a fogyasztónak az eltérő gondolatait próbálja majd integrálni az összkép elérése érdekében. Előfordul, hogy egy adott fogyasztó reggelente nem szívesen inna meg egy pohár sört, azonban este, a barátai körében már megtenné ugyanezt.
(Piackutatás blog)