Sokan még ódzkodnak „vakon” vásárolni, az elektronikus kereskedelem egyre erőteljesebb térnyerése mégis vitathatatlan jelenség. A gyorsaság, kényelem, a kedvezőbb árak egyaránt szólhatnak az online vásárlás mellet, ahogy a szolgáltató egyedülálló megoldása is, a másik oldalon azonban ott van a megfoghatatlanság vagy éppen az emberi interakciók hiányának problémája is.
Hogy valóban milyen gondolatokat kötünk az e-kereskedelemhez, vagy miért kedvelünk egyes webshopokat, arról az online közzétett vélemények meglehetősen sokat elárulnak. A Neticle egyedi online médiafigyelő és médiaelemző módszertanával ezekre a kérdésekre fókuszálva tekintette át háromhónapnyi webes tartalmat. A vizsgált tartalmak közé tartoznak az online cikkek, blogok, hozzászólások, fórumok és közösségi média oldalak (Facebook, Twitter, Google+) publikus posztjai.
Sarokszámok és azonosított témák az e-kereskedelem webes visszhangja kapcsán
A vizsgált negyedév során a magyar weben megközelítőleg ötvenezer említés született e-kereskedelemre vonatkozóan. (Ez a szám magába foglal minden olyan webes említést, amelyben előfordult a webshop, online vásárlás, e-kereskedelem kifejezés vagy ezek bármely szinonimája.) Ezek túlnyomó többsége, 83 százaléka Facebookon, 7 százaléka fórumokban, 5 százaléka pedig cikkekben tűnt fel. Bár a képet árnyalja, hogy a Facebookos említések egy részét promóciós tartalmú posztok adják, a számokat elnézve vitathatatlan, hogy a téma abszolút benne van a köztudatban, a háromezer feletti fórumos említés pedig már önmagában rámutat, hogy van is mit megvitatni az online vásárlás és az erre lehetőséget adó platformok kapcsán. (Összehasonlításképp az Apple említésszáma azonos időszak alatt húszezer, a Samsung említésszáma közel negyvenezer volt.)
A véleményelemzés rámutatott, hogy a témához kapcsolódó pozitív irányú vélemények aránya magasabb (13%), mint a negatívaké (2%). Az előbbiek azonban sokszor a vásárlás tárgyához kötődnek, míg magára a webshopra vonatkozóan pedig főleg ingyenes és gyors kiszállításhoz, kedvezményes ajánlatokhoz, ajándékokhoz, nyereményjátékokhoz kapcsolódóan jelennek meg elismerő említések. Köztudott, hogy negatív gondolatoknak alapvetően nagyobb előszeretettel adunk hangot, mint elégedettségünknek, magas arányról a témában mégsem beszélhetünk. Panaszokra és hőbörgésre leginkább a webshopok átmeneti elérhetetlensége, kiszállított hibás, nem működő termékek és máshol találhatónál magasabb árak adtak okot.
A szövegelemzés eredményei alapján általánosságban elmondható, hogy e-kereskedelemről, webshopokról a legtöbbet magával a rendelés jellemzőivel kapcsolatban esik szó, kiemelten árra és szállításra fókuszáltan, valamint a megrendelt termék egyediségéhez, ajándékokhoz kapcsolódóan, de ezen felül nagy visszhangnak örvendek az akciók, kedvezmények, hírlevelek, továbbá a játékok és nyereményjátékok is. Az e-kereskedelem témájához kapcsolódó húsz legrelevánsabb témában már egyes termékcsoportok is erősen kirajzolódnak, így a bútorzat, könyv, ruha termékcsoportok jól beazonosíthatóak.
Továbbá számos említés kapcsolódik a vasárnaphoz, vagyis a vasárnapi zárvatartáshoz, hiszen az új szabályozásból fakadóan a hét utolsó napján most a korábbinál nagyobb figyelmet élvezhetnek a webshopok. Ezt támasztja alá az a jelenség is, hogy szombatonként (4800) szignifikánsan kevesebb szó esik a témáról, mint hétköznap (6700-8400), a vasárnapi (6000) említések azonban már közel sem mutatnak ekkora eltérést az átlagtól.
Konkrét esetek: Extreme Digital és a Media Markt
A két vállalat profilja nagyon hasonló és mindkettő rendelkezik hagyományos és online értékesítéssel is, így az őket megnevező említéseknek csak egy része kapcsolódik e-kereskedelemhez. Az Extreme Digital 4254 említésének 52 százaléka fórumon történt, ami kiugróan magas aránynak számít, és nagyrészt akciók, kedvezmények, kuponok és garanciális kérdések megvitatását foglalja magába. A Media Markt 2551 említésének már csak 17 százaléka esett fórumra, ahol az ár és rendelés témája dominált. Amit fontos látni, hogy mindkét vállalkozás említései között jól azonosíthatóan kitűnnek a webshopra, online értékesítésre vonatkozó témák – az említések 5-10%-ában mindkettő esetében konkrétan az online értékesítésre vonatkozó kifejezések szerepeltek, ami azt mutatja, a webshop jól integrált, szerves részét képzi a vállalati működésnek.
eMag
Az eMag (3676 említés) már tisztán webshopként működik, tehát minden említése az e-kereskedelem témájához kapcsolódik. Érdekesség, hogy esetében egy rendszeres feliratkozós nyereményjátéka miatt nem az akció-rendelés-vásárlás témák és nem is a termékek dominálnak, hanem egyértelműen a feliratkozás-sorsolás-nyereményjáték témakörei.
Bónusz Brigád
A Bónusz Brigád (1997 említés) az akciókról, kedvezményekről szól, és jelentős mértékben szolgáltatásokra épít, nem pedig termékekre, „hagyományos”, nem weben működő konkurenciáját nem igen lehet elképzelni. Éppen ebből kifolyólag egészen máshogy kell megközelíteni, mint az előző példákat, illetve természetesen egészen más fókuszú vélemények, említések születnek róla. Nem meglepő módon a Bónusz Brigádról megfogalmazott véleményekből kitűnő legmeghatározóbb tulajdonság éppen maga az ár, ami minden más téma középpontjában áll. Kétezer körüli említése szinte kivétel nélkül Facebookon jelent meg, és jelenős részük ajánlatok vagy a „bónusz kerék megpörgetésének” megosztását takarja, vélemények kis számban az igénybevett szolgáltatásokra, megvett termékekre vonatkoznak vegyes véleményekkel.
Shopline
A Bookline-ból alakult Shopline-ról írt említésekben (546 db) a könyv, ajándék, játék (nyereményjáték) és utalvány témák a legmeghatározóbbak, tulajdonságok közül pedig az ár kérdése dominál. Magára a webshopra vonatkozóan kevés említés született, azok is leginkább akcióhoz kötődően. (Szállításról, minőségi problémákról nincs szó.)
(Piackutatás blog)