2015-ben 3,3%-kal nőtt Magyarországon a piackutató cégek árbevétele, derül ki a Piackutatók Magyarországi Szövetségének (PMSZ) legfrissebb adataiból. A nemzetközi piac ugyanebben az időszakban hasonló, 3,5%-os nominális növekedést produkált.
Az ESOMAR nemzetközi kutatói szervezet idei Global Market Research tanulmányából többek között azt is megtudhatjuk, hogy a globális piackutatói szektor folytatja növekedését. A korábbi csekély gyarapodás után éves alapon 3,5%-os nominális (inflációval korrigálva 2,2%-os) bővülést és 44,4 milliárd dolláros összforgalmat mértek 2015-re.
Az ágazat legnagyobb piaca változatlanul Európa és Észak-Amerika, részesedésük pedig csak némileg változott (Európa +3%, Észak-Amerika -3%), de az adatokat nagyban befolyásolta az infláció és az árfolyam-ingadozás. Ennek ellenére az USA (+3%) és Kanada (+7,6%) teljesítményükkel a leggyorsabban növekvő országok közé kerültek, és együttesen a világpiac 44%-át adják.
Anglia, Németország és Franciaország jelentős részesedésével Európa a második leggyorsabban (2,8%) fejlődő régió a piackutatásban. A Távol-Kelet és a Csendes-óceáni térség, valamint a Közel-Kelet lényegében az egy évvel korábbi felmérésnek megfelelően járult hozzá a világpiac változásához, nagyobb elmozdulásokat nem lehetett tapasztalni. Ezzel szemben Afrika (-0,5%) és Dél-Amerika (-7,8%) visszaesést produkált, jóllehet helyi valutában számolva ezeken a piacokon is fejlődés látható.
A piackutatás világpiacának háromnegyedét öt ország fedi le: USA (43%), Anglia (17%), Németország (7%), Franciaország (5%), Kína (4%). Súlyuk növekedett globálisan, ami leginkább az amerikai szereplők teljesítményének tudható be.
Ügyféltípusokat tekintve változatlanul az FMCG szektorhoz köthetők a megrendelések legjelentősebb része (23%), a második legnagyobb volumen pedig a média- és szórakoztatóiparban realizálódik. A kvalitatív kutatási módszerek iránti érdeklődés változatlan volt 2015-ben az egy évvel korábbihoz képest, viszont a kvantitatív kutatások részaránya 70%-ra csökkent, 3%-ot átengedve ezzel az egyéb megoldások széles tárházának.
Az ESOMAR nemzetközi felmérésének tanúsága szerint a piacok többsége már 2014-ben is inkább optimista volt, tavaly azonban még többen (68%) nyilatkoztak úgy, hogy az idei évre növekedésre számítanak.
A Piackutatók Magyarországi Szövetségének összesítése szerint a magyarországi kutatói szakma összforgalma a 2015-ös adatok alapján nettó 23,9 milliárd forintra tehető. Az ESOMAR nemzetközi felméréséhez is kapcsolódó hazai iparági statisztika szerint ez 3,3%-os emelkedést jelent, ami csak kismértékben marad el az egy évvel korábbi, 5,5%-os értéktől.
A piac gyarapodása nagyrészt a közepes (200-1000 millió forint) forgalmú cégek bevétel-növekedésének köszönhető; ennek következtében piaci súlyuk is nőtt. Az egymilliárd forint feletti forgalmú vállaltok összesített forgalma stagnált a tavalyi évben (az e körben jellemző növekedéseket csökkenés is ellensúlyozta), azonban még így is kicsivel több mint a felét adják a szektor bevételeinek. A 200 millió alatti szegmens cégei sem szégyenkezhetnek, hiszen a piaci átlagnál jobban, összességében 6,1%-kal nőttek.
A cégek hivatalos árbevétel-adatait vizsgálva ennél nagyobb mozgások is tapasztalhatóak. Természetesen voltak vesztesei is az időszaknak, de a jellemző mégis inkább az volt, hogy a szerényebb visszaeséseket kompenzálták egyes cégek kimagasló teljesítményei. Változás azonban, hogy míg 2014-ben a kisebb vállalkozások árbevételei mutatták a legnagyobb egyedi eltéréseket az előző évhez képest, addig ez tavaly a közepes méretkategóriába tartozó kutatócégekre volt jellemző.
“A nemzetközi és a hazai kutatási piac elmúlt évekbeli növekedése is jelzi a megrendelői oldal fokozódó igényeit”– értékelt Jakab Áron, a PMSZ elnöke. – “A több, külső és belső forrásból származó adatok, kutatási eredmények és információk integrációja és szintetizálása egyszerre jelent kihívást és lehetőséget a kutatócégek számára, hogy ügyfeleiknek a gyorsuló világban üzleti sikert megalapozó tudást adhassanak át. Az ügynökségeknek nemcsak a megrendelői oldalra kell figyelniük; a részvételi hajlandóság növelése érdekében valamennyi kutatócégnek fontos feladata a válaszadók bizalmának erősítése is.”
(Forrás: PMSZ)