Az online piackutatás Magyarországon 1999-ben indult útjára és napjainkra tudományos, akadémiai értelemben is teljesen megbízhatóvá vált, egy tisztán online kutatás eredményei ugyanolyan pontosak és megbízhatóak, mintha bármilyen más módszerrel készült volna az adott kutatás. Nem volt ez mindig így (bizony nem, főleg nem 2010 előtt!) de a módszer óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt években és ennek köszönhetően az online piackutatás valóban az egyik legmegbízhatóbb, tömegesen alkalmazott kutatási módszerré vált Magyarországon is.
Bizony nehéz elképzelni, de alig több, mint 10 évvel ezelőtt, egészen 2008-ig az internet penetráció 50% alatt volt Magyarországon, így ekkor még nehezen lehetett érvelni a módszer megbízhatósága mellett, bár többen megpróbálták:-) A változás 2008-ban indult el, mikor a hazai internet-ellátottság a lakosság körében 55%-ra emelkedett. Innentől számítható valójában a módszer hazai történelme, bár ekkor még voltak olyan célcsoportok, melyeket nem vagy csak részben lehetett elérni az interneten keresztül. Ebből a szempontból a valódi fordulatot, az igazi áttörést csak a 2013-as év hozta el, mikortól stabilan 70% fölé emelkedett a penetráció és ténylegesen elérhetővé vált a célcsoportok nagy része online módon. A helyzet napjainkra még tovább javult, az internet penetráció jelenleg összességében 75%, de fontos tudni, hogy a fiatalabb, jobb módú, iskolázottabb fogyasztóknál már 90-95% feletti értékről beszélünk! Gyakorlatilag ugyanúgy el tudjuk érni szinte az összes célcsoportot, mint más - nem online - módszerrel, csak a 60 év felettiek jelentenek kivételt, ahol a penetráció megközelítőleg 41%-os; ugyanakkor ez sem azt jelenti, hogy őket nem tudjuk elérni online módon, csak figyelembe kell venni, hogy kevesebb, mint a felük érhető el interneten keresztül.
Az online kutatás más módszerekkel szemben számos előnnyel bír, talán a legfontosabb, hogy a kutatás online módon sokkal költséghatékonyabban és gyorsabban bonyolítható le, ugyanakkor összetett kérdőívek is készíthetők komplikált ugratásokkal, szerteágazó megjelenési feltételekkel, a kérdőívbe pedig képet, hangot, videót helyezhetünk el, így olyan reklámokat, multimédiás tartalmakat is tesztelhetünk, melyeket más módszerrel nem.
Mivel az online vizsgálat kiküszöböli a kérdezőbiztos esetleges hibáit, aki nem befolyásolja a kitöltőt, így átgondoltabb és őszintébb válaszok születnek, arról nem is beszélve, hogy a nehezen elérhető célcsoportokat könnyebb így elérni, általában pedig könnyebb növelni a válaszadási hajlandóságot.
Az online piackutatásról további érdekes részleteket lehet olvasni az Online Piackutató weboldalán, ahol a szolgáltatás árlistája is megtekinthető, ami jelenleg az egyetlen nyilvános árlista ezzel a módszerrel kapcsolatban a magyar kutatási piacon.
(Piackutatás blog)